Innovatieonderzoek.nl

Innovatieve MVO bedrijven hebben meest tevreden klanten

Door: Bart | 15-03-2011 16:00
extern onderzoek | 4768 x gelezen | 0 reacties>

Dat vele organisaties zich bezighouden met duurzaamheid is overal in terug te zien. Zuinige auto’s, keurmerken, subsidies. Maar wat motiveert de bedrijven nu eigenlijk om zich bezig te houden met maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Wetenschappers houden zich met deze vraag bezig. P+ heeft een aantal belangrijke onderzoeken op een rijtje gezet. Waaronder een onderzoek waar de link wordt gelegd tussen MVO en de marktwaarde van een onderneming.

Het onderzoek

Het eerste onderzoek moet uitwijzen of MVO op lange termijn een betere financiele situatie oplevert door meer tevreden klanten. Door data van bedrijven uit de ‘fortune 500’ te analyseren hebben de onderzoekers de link gelegd tussen MVO en de waarde van de onderneming op de markt.

Resultaat

Uit het onderzoek blijkt dat MVO de financiele situatie van bedrijven verbetert. Dit komt doordat klanten meer tevreden zijn. Het is dus goed voor bedrijven om zich hiermee bezig te houden. Echter biedt dit geen garanties. MVO heeft alleen deze positieve invloed als het bedrijf innovatieve producten maakt met een hoge kwaliteit. Doen bedrijven dit niet dan kan MVO zelfs een tegenovergesteld effect veroorzaken en dus de marktwaarde verlagen.

Volgens het onderzoek moet MVO dus altijd samengaan met innovatieve producten. Consumenten haken anders toch af omdat de producten niet meer voldoen aan de verwachtingen. En voelen zich misleid door reclames. Ook investeerders zien weinig rendement in een onderneming die zegt dat zij ‘groen’ is, maar geen tastbare bewijzen heeft.

 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren