Innovatieonderzoek.nl

Trends en Ontwikkelingen in de onderzoeksbranche

Door: Stijn Driessen | 16-02-2011 09:30
extern onderzoek | 5116 x gelezen | 0 reacties>

Ook in de marktonderzoek branche gebeurd er veel. In deze post wat trends en ontwikkelingen die gaande zijn in deze branche.

Social Media
Zoals elke branche steeds meer doet op Social Media is Social Media natuurlijk hot in de onderzoeksbranche. Middels Social Media kunnen veel mensen bereikt worden en ook nog eens gefilterd op belangrijke gegevens. Zo kunnen we via Hyves perfect segmenteren op bijvoorbeeld Amsterdam, man/vrouw, 18-22, HBO+ geschoold. Ook Facebook vormt hier een steeds belangrijker kanaal voor om beter te segmenteren.

Passief 'meeluisteren'
Social Media stopt echter niet alleen bij segmenteren. Wat nog veel belangrijker is voor grote merken en bedrijven is dat men kan meeluisteren op Social Media. Zo valt er via Twitter, Hyves en Facebook veel te herleiden wat er op dit moment over een merk wordt gezegd. Gehele tools worden hier aan toegewijd om blogs, social media, websites, nieuws et cetera te monitoren om zo erachter te komen wat er over een merk wordt gezegd.

Méér dan alleen onderzoek
Waar onderzoek voorheen stopte met het presenteren van cijfers en feiten willen ondernemingen steeds méér hebben. Daarom verliezen marktonderzoekbureau's ook opdrachten als zij daar stoppen en niet meer verder gaan met bijvoorbeeld concrete aanbevelingen. Het is van groot belang dat er iets met het onderzoek gedaan kan worden. Een goede vertaling naar Jip & Janneke taal is daarom ook noodzakelijk.

Bel-me-niet register en SPAM wetgeving
Ook de politiek heeft zich veel bemoeid de laatste tijd met de branche. We moeten steeds op innovatievere manieren onderzoek doen om te komen tot de juiste steekproef. Ook hier speelt Social Media weer een grote rol om toch achter vitale informatie te komen.

Alleen gemiddeldes zeggen niets
Net zoals dat de vertaling belangrijk is, geldt dit ook voor de presentatie van een onderzoeksrapport. Met alleen gemiddelde's komt een onderzoeksbureau niet meer weg. Onderzoekbureau's moeten van impliciet naar expliciet gaat. Voor een bedrijf zegt een klanttevredenheid cijfer van een 7 niets en dat deze verhoogd is met 0,5 ook niet. Waarom is dit het geval? En nog belangrijker: hoe zit het met de outliers? Juist bij deze mensen valt er namelijk meer te halen, want van een 7 naar een 7,5 is geen gemakkelijke stap. Van een 1 naar een voldoende wel. Daarnaast is de laatste ook nog eens bevorderlijker voor het bedrijf ook.

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren