Innovatieonderzoek.nl

Accenture Innovation Awards geeft tips

Door: Stijn Driessen | 24-01-2011 08:50
extern onderzoek | 11053 x gelezen | 0 reacties>

Accenture geeft jaarlijks de Innovation Award aan een bedrijf dat met een concept is gekomen waarvan, volgens eigen zeggen, iedereen meteen dacht 'shit, waarom heb ik daar niet aan gedacht?' of voor haar klanten 'eindelijk, net wat ik nodig had!'. Het zijn de innovaties die juist getimed zijn en goed aan de man zijn gebracht.

Innovation Awards
Vanaf april zullen de inschrijvingen weer open staan voor bedrijven die mee willen dingen voor de Accenture Innovation Award. Op basis van eigen onderzoek geven ze deze bedrijven ook graag vier tips, waardoor ze meer kans hebben van slagen met innovatie.

Tip 1: Weet wie je voor je hebt
Het is van essentieel belang dat er van te voren goed onderzoek gedaan wordt naar de doelgroepen en haar behoefte. Niet alleen de behoefte is daarbij belangrijk, maar ook hoe je ze kan bereiken in tijde van de introductie en erna. Natuurlijk is dit logisch, maar lang niet alle bedrijven doen voldoende marktonderzoek voor innovaties. Ze verzamelen wel de data, maar doen er vervolgens nauwelijks iets mee. Een gemiste kans. Wil jij je innovatie laten slagen, is onderzoek een must! Zo is dit een prima voorbeeld van Lotus met een geslaagd onderzoek naar klantbehoeften voor innovatie.

Tip 2: Denk goed na over de landingslocatie
Natuurlijk heb je hier bij tip 1 al onderzoek naar gedaan, maar het is belangrijk om vanuit de behoefte van de klant te blijven beredeneren. Iedereen intern moet ook op dezelfde golfhoogte opereren om de landing van de innovatie succesvol te laten zijn. Goed nadenken welke acties wanneer ingezet moeten worden en hier disciplinair mee omgaan is de key.

Tip 3: Overzie je portfolio en optimaliseer deze
Er gaat heel veel tijd verloren bij innovatie. Zo duurt het gemiddeld drie jaar om van idee naar markt te gaan. Dit gaat gepaard met een complexe portfolio waar continu aan gesleuteld word. Blijf je klanten verrassen en denk vanuit haar behoefte is de tip die Accenture hier bij mee geeft.

Tip 4: Kies zorgvuldig wat je wilt lanceren
Vanuit het klantonderzoek krijg je al voldoende inzichten waar de klant nu echt behoefte aan heeft. Dit gepaard met het bekijken van voordelen voor je partners of je gehele keten is belangrijk om te bepalen wat je gaat lanceren.

Wij zijn benieuwd naar hoe jij met de tips omgaat en of je mee gaat doen om de Innovation Awards binnen te slepen. Zelf nog tips? Deel ze.

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren