Innovatieonderzoek.nl

Innovatie killers: Financiele tools niet behulpzaam

Door: Stijn Driessen | 19-01-2011 09:00
extern onderzoek | 3263 x gelezen | 0 reacties>

Volgens een onderzoek, gepubliceerd in de Harvard Business Review, zijn financiële tools innovatie killers. In het onderzoek halen zij drie financiële tools naar voren en belichten zij waarom deze tools innovatie in de weg staan.

Beste klanten
Het onderzoek stelt onder andere centraal dat managers zich teveel focussen op de beste klanten, de klanten waar zij de meeste winst vandaan halen. Hierdoor worden grote groepen vergeten waar minder aan verdiend wordt, terwijl dit ook een belangrijke groep is om te bekijken waarop men kan innoveren.

Drie innovatie killers
De drie innovatie killers zijn de DCF (discounted cash flow) en NPV (net present value), vaste en variabele kosten, en de waarde van de aandelen. Hoewel de financiële tools zeker deugen voor andere analyses zijn het volgens de onderzoekers niet de juiste analyses voor innovatie.

DCF en NPV
DCF en NPV geven aan wat de waarde is van geld. Oftewel hoeveel geld nu waard is en wat geld in de toekomst waard is. Als er gekeken wordt naar innovatie moet de innovatie minimaal opleveren wat het geld zou doen met de rente fluctatie in de toekomst. Hier is waar het volgens de onderzoekers mis gaat. De veronderstelling is dan namelijk dat het bedrijf haar continuïteit in de toekomst behoud, terwijl de inkomsten in de toekomst kunnen veranderen als gevolg van concurrentie, druk op de markt en andere factoren waar geen rekening mee gehouden wordt. Het niets-doen betekent niet automatisch dat alles hetzelfde blijft. Ook kan het zijn dat wel innoveren nog steeds negatief uitpakt in de toekomst, maar nog wel meer zou zijn geweest als het niets-doen. Hierdoor is het enorm lastig om te meten wat een innovatie waard is a.d.h.v. DCF en NPV.

Vaste en variabele kosten
Deze calculatie is vergelijkbaar met de DCF en NPV. Het gaat er namelijk vanuit dat de vaste kosten gelijk blijven, terwijl het goed kan zijn dat er in de toekomst investeringen noodzakelijk zijn om de vaste kosten hetzelfde te houden. Een simpel voorbeeld hiervan thuis zou de C.V. ketel zijn. De kosten van gisteren hoeven morgen niet exact hetzelfde te zijn. Zo geldt dit ook voor innovaties.

Waarde van de aandelen
Door teveel focus op de aandeelhouders durven bedrijven niet snel te investeren in innovaties. Innovaties zijn namelijk onzeker en kan dus slecht zijn voor de aandelen. Hierdoor starten ook veel innovaties niet.

Spelen met cijfers
Cijfers zijn voor innovaties nu eenmaal lastig vast te stellen en komen met grote onzekerheden. Bovenstaande tools geven bijvoorbeeld al aan waar het fout kan gaan. De onderzoekers geven daarom dan ook dat er vaak gespeeld word met de cijfers op basis van assumpties in de toekomst om de bepaalde gates door te komen van het stage-gate model dat veel bedrijven gebruiken voor innovaties. Door de waarde van de aandeelhouders nauwlettend in de gaten te houden slagen zo alleen de kleinere innovaties die niet per se het meest winstgevend zullen zijn in de toekomst.

Bron
Christensen, C. M., Kaufman, S. P., & Shih, W. C. (2008). Innovation Killers: How Financial Tools Destroy Your Capacity to Do New Things. Harvard Business Review, January 2008, 1-8

 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren