Innovatieonderzoek.nl

Beschermen of innoveren?

Door: Stijn Driessen | 14-01-2011 13:00
discussie | 3710 x gelezen | 0 reacties>

Wil je je innovatie beschermen of wil je juist concentreren op het door blijven innoveren van een innovatie of andere innovaties? Een belangrijke vraag in managementland.

Beschermen
Het is natuurlijk belangrijk om je innovatie te beschermen. Zeker naar mate hier meer investering in zit van tijd en geld wordt dit belangrijk. Immers wil je je concurrentie middels innovatie voor blijven en het zou zonde zijn als zij het gemakkelijk kunnen kopiëren zonder al te veel moeite te hoeven doen. In de medicijnenwereld bijvoorbeeld is het noodzaak om productinnovaties te beschermen middels octrooien om de onderzoekskosten alleen al te kunnen dekken.

Markt innovaties
Er zijn echter ook andere innovaties naast productinnovaties die we voor het gemak markt innovaties noemen. Dit zijn slimme manieren waarmee je jezelf sterk onderscheid in de markt zonder dat het al te technologisch van aard is. Een goed voorbeeld hiervan is Zappos. Zappos heeft zich sterk onderscheiden als schoenen webwinkel door haar sublieme helpdesk en retourgaranties. Daarnaast doet Zappos nog meer dingen anders dan reguliere schoenen webwinkels, maar deze twee geven al goed weer hoe gemakkelijk je jezelf kan onderscheiden in de markt zonder aan productinnovatie te doen.

Continu doorontwikkelen
De helpdesk en retourgaranties zijn niet te beschermen via octrooien of andere patenten die je regulier kan aanvragen voor innovaties. Hierdoor wordt het gemakkelijk voor de concurrent om dit over te nemen waardoor je minder onderscheidend bent in de markt. Daarom is het van belang om continu slim door te blijven ontwikkelen om de klant te blijven verrassen met frisse ingevingen. Ook is het belangrijk om aan te merken dat zulke innovaties op twee manieren beschermd worden:

Organisatie
De eerste is natuurlijk de interne organisatie. Het is niet gemakkelijk om de helpdesk van Zappos 1-op-1 over te nemen door een andere bedrijf. Dit komt door de gevestigde organisatiecultuur die hier niet gewend aan is. Dit kost veel investeringen voordat dit gerealiseerd is en hierdoor wordt deze innovatie enigzins beschermd door Zappos.

Outliers
"They are outliers. They're on the fringes. Superfast or superslow. Very exclusive or very cheap. Extremely big or extremely small. The reason it’s so hard to follow the leader is this: The leader is the leader precisely because he did something remarkable. And that remarkable thing is now taken — so it’s no longer remarkable when you decide to do it." - Seth Godin

Zoals Seth Godin aangeeft heeft Zappos iets opmerkelijk anders gedaan waardoor het lastig is te kopiëren voor anderen omdat mensen het dan meteen zien als een kopie. Dit is in het geval dat het publiek dit kenbaar heeft gemaakt, wat het bij Zappos bijvoorbeeld uitgebreid heeft gedaan. Google maar eens enkel alleen naar blogs waar over Zappos wordt geschreven.

Door blijven innoveren
Natuurlijk is het belangrijk om technologische innovaties goed te beschermen. Toch kan er ook wat gezegd worden over de tijd dat dit kost. Als je je alsmaar blijft concentreren op hoe je een innovatie kan beschermen sta je stil en innoveer je niet door. Dit zou betekenen dat je stilstaat en dat wil je natuurlijk niet. Is het daarom dan in sommige situaties niet beter om vooruit te blijven kijken in plaats van in het heden?

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren