Branchmarking: South West Airlines
Door: Stijn Driessen | 17-11-2010 08:00discussie | 6660 x gelezen | 0 reacties>
Vandaag kijken we naar wat we van South West Airlines (SWA) kunnen leren. In de afgelopen jaren hebben zij zich weten te onderscheiden van andere luchtvaartmaatschappijen.
Concurrentie
South West Airlines gelooft niet in directe concurrentie van andere luchtvaartmaatschappijen. Zij willen liever concurreren met andere manieren van transport, zoals met de auto. Hierdoor positioneren zij zich anders dan andere luchtvaartmaatschappijen.
The SWA model
Het model van South West Airlines bestaat uit:
- Gebruik van non-conventionele modellen voor lagere kosten
- Plezier samen hebben
- Werknemers behandelen als familie
- Mensen aannemen die de juiste 'fit' hebben
- Werknemers betrekken
- Gecontroleerde, vaste groei voor de luchtmaatschappij
De mensen
De mensen bij SWA worden eerder aangenomen op basis van attitude dan vaardigheden. Daarbij worden ze vaak voorgedragen via andere werknemers. Intern geldt een casual dress code, maar zijn er wel sterke richtlijnen voor iedereen. Er wordt sterk geïnvesteerd op teambuilding en cross-training wordt bevorderd. Zo ontstaat er een goede samenwerkingssfeer. Ook verjaardagen worden altijd gevierd en wordt elke werknemer gewaardeerd door het management.
Doelgroep
Door de juiste mensen bij de juiste doelgroep te brengen weet SWA de beste service te brengen. Ze richten zich voornamelijk op mannen die kostenbewust zijn. Dit zijn CEO's van kleine bedrijven die vaak kleine afstanden moeten reizen. Zij reizen het liefst zo goedkoop mogelijk.
Een ander segment dat SWA bedient zijn waarde-bewuste consumenten die de beste waarde voor hun dollars willen hebben.
Product positionering
- Alleen lage kosten
- Korte wachttijden
- Hoge frequency
- punt-naar-punt reizen
- leuk om te vliegen
Marketing
SWA positioneert zichzelf sterk met het woord 'love'. Campagnes als 'do we love you?' en 'We're spreading love' richten zich erop dat het CRM van SWA ook gericht is op love naar de klant. SWA heeft ook een frequent flyer award voor haar klanten.
Prijs
De prijs willen ze zo laag mogelijk houden om te concurreren met andere manieren van transport. In plaats van de prijs te verhogen door meer vraag naar vliegen verhoogt SWA het aantal vluchten. Bij SWA is het tevens alleen mogelijk om direct een ticket te boeken i.p.v. via een agentschap om de kosten laag te houden.
Public Relations
SWA geeft zo min mogelijk uit aan marketing en doet het liefst aan free publicility. Een sterke actie van ze was bijvoorbeeld een vliegtuig te beschilderen met 24.000 namen van de werknemers. Hierdoor kregen ze veel aandacht in de pers, maar was ook nog goed voor de sfeer onder de werknemers.
Kostenstructuur
Om de kosten laag te houden biedt SWA in de lucht zo min mogelijk aan. Enkel drankjes en snacks worden aangeboden. Ook wordt er veel gevlogen op de kleinere luchthavens om de kosten laag te houden. Dit is tevens een voordeel voor de behandelingstijd van bagage. Ze werken ook nauw samen met de kleinere luchthavens en haar personeel. SWA vliegt ook enkel met 737 vliegtuigen, terwijl andere luchtmaatschappijen meerdere soorten vliegtuigen hebben. Ze kopen ook steeds de goedkoopste brandstof bij de aanbieders. Daarnaast zijn werknemers vrij om ideeën in te brengen hoe ze de kosten nog efficiënter kunnen denken. Er geldt een sterke mentaliteit dat ze geloven dat vliegen goedkoper kan dan dat het meer moet vragen aan de klant.
Lessen
- Betrek de werknemers voor ideeën en voor service
- Concurreer eens met andere markten en kijk wat je kan bieden
- Bepaal je doelgroep goed en bekijk vooral wat ze NIET nodig hebben
- P.R. is makkelijk te bereiken en kan meerdere voordelen opbrengen
- Werk samen met kleinere luchthavens cq partners
- Waardeer je werknemers
- Verhoog niet de prijs bij meer vraag, maar verhoog het aanbod
Reacties:
Nog geen reactiesSchrijf de eerste reactie:
Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren |