Innovatieonderzoek.nl

Wees er vroeg bij!

Door: Stijn Driessen | 27-08-2010 09:00
extern onderzoek | 3257 x gelezen | 0 reacties>

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Zo geldt het ook met innovaties en marktaandeel. Althans, dit blijkt uit onderzoek van Bart Bronnenberg in samenwerking met de universiteit van Chicago.

Bij het onderzoek wordt er data gebruikt van twee koffie-fabrikanten in de Verenigde Staten door de jaren heen. Vroeger was het in de VS namelijk niet mogelijk voor bedrijven om meteen nationaal te dienen. Uit deze cijfers blijkt al dat de koffiefabrikant die als eerst gevestigd was in een gebied, ook de voorkeur genoot.

Tegelijkertijd is er ook data gebruikt van huishoudens. Zo is er bijvoorbeeld gekeken naar mensen die zijn verhuisd welke merkvoorkeuren zij overnemen van het nieuwe gebied. Hieruit blijkt dat mensen vaak een merkvoorkeur behouden voor het merk uit het oude gebied. Dit betekent dus dat mensen wel degelijk merktrouw blijven en een merkvoorkeur kunnen aannemen voor een bedrijf dat innovatief is.

Bekijk ook eens het YouTube filmpje voor verdere uitleg:

 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren