Innovatieonderzoek.nl

Branchmarking: Axion

Door: Stijn Driessen | 18-08-2010 09:00
discussie | 3828 x gelezen | 0 reacties>

Hoe het reclame gedeelte van een bank naar het reclame gedeelte van een band ging. We nemen eens een kijkje bij onze zuiderburen, België.

Axion is een bank in België dat zich voornamelijk richt op jongeren. Bij deze actie hadden ze zich voorgenomen de doelgroep beter te bereiken met hun interesse's, namelijk muziek. Zo werd het mogelijk voor jongeren om mee te doen aan deze actie met hun band.

De actie
De actie was als volgt, bands konden naar de studio komen om een stukje in te spelen. Dit werd gedaan in een krap hokje dat precies paste op verschillende banner grootte. Zo leek het net alsof de bandleden opgesloten zaten in de banner en de banner begon uiteraard te spelen met de muziek van de band. Ook was het mogelijk om de banner te embedden op de eigen site, maar voornamelijk werd de doorgaanse bank-banner vervangen met een roulerende band-banner.

De competitie
Uiteindelijk werden er uit de competitie 25 jonge bands geselecteerd om in de 6 miljoen banners te spelen. Er werd ook een stem systeem gebouwd om het publiek een winnaar te laten selecteren die vervolgens een concert wonnen om te houden in Ancienne Belgique, een van de grootste Belgische concert hallen met een live stream op het web. Dit zorgde er natuurlijk ook voor dat de bands zichzelf gingen promoten en de fans de banners ook overnamen wat leidde tot meer exposure.

Bereik
Het uiteindelijk bereik van de actie waren 6.807.442 banner impressies op Belgisch meest populaire websites. Daarnaast werden er nog eens 43.479 impressies gegenereerd via fan paginas en blogs. Enkelen van deze paginas hadden een doorklikpercentage van meer dan 20%. 

Deze impressies vertaalden zich tot een bereik van maar liefst 44.845 unieke bezoekers. Uiteindelijk hadden 7.581 mensen gestemd, waarvan het merendeel via een betaalde sms-dienst terwijl het via internet gratis kon. 

De lessen
Enkele lessen uit deze branchmark zijn dat het belangrijk is om je doelgroep aan te spreken met iets wat hen boeit. Laat ze vervolgens mee participeren om het bereik nog verder te vergroten. 

Banner-grootte
Wat grappig is aan de actie was dat de bands zich opsloten in banners. Ben heeft hier ook wat van opgestoken en is begonnen met soortgelijke banners. Zie bijvoorbeeld:


 

 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren