Innovatieonderzoek.nl

Branding leidt tot positieve gevolgen

Door: Stijn Driessen | 26-07-2010 10:00
extern onderzoek | 2520 x gelezen | 0 reacties>

Jaarlijks gaan er miljarden op door bedrijven die budget uitbesteden aan branding. Hoe gaan we ons merk positioneren in de markt en waar willen we mee geassocieerd worden?

Zo wil Coca-Cola bijvoorbeeld overkomen als gelukkig zijn, Amstel iets voor vrienden en echte mannen et cetera. Onlangs blijkt uit een psychologisch onderzoek dat branding zelfs gevolgen kan hebben tot prestaties.

Bij het onderzoek werd gebruik gemaakt van twee groepen studenten. Een van de groepen kreeg een Apple logo te zien en de ander IBM. Vervolgens werd aan de studenten gevraagd wat zij allemaal met een baksteen konden doen. Uit het onderzoek bleek dat de groep die het Apple logo te zien hadden gekregen creatiever waren dan die het IBM logo gezien hadden. Het logo werd overigens dermate snel vertoond dat de studenten dit niet bewust door hadden. 

Verklaring
Een verklaring volgens de psychologie is dat een merk een bundel van associaties is dat iemand heeft in zijn hoofd. Doordat de stimulie het Apple logo was werden de creativiteit associaties aangesproken en hierdoor zouden de studenten creatiever zijn geweest.

Waaraan wil jij je merk laten bijdragen?

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren