Innovatieonderzoek.nl

Branchmarking: De 10 lessen van Silicon Valley

Door: Stijn Driessen | 16-07-2010 14:55
discussie | 2704 x gelezen | 0 reacties>

Branchmarking is het leren van best practices uit andere branches. En waar wordt nu veel geinnoveerd? In de Valley natuurlijk. Megabedrijven zijn daar gevestigd, maar wat kunnen we nu leren van de Valley?

Martijn Arts heeft er een blog aan toegewijd op FrankWatching. De 10 lessen:

1. Het ecosysteem

Silicon Valley geniet van het zogenaamde ‘ecosysteem’ dat ontstaan is in de vallei ten zuiden van San Francisco. Het was niet gepland, maar de locatie was perfect met haar eigenschappen. Dat is eigenlijk het geheim geweest, er is geen beproefd recept, maar de juiste ingrediënten zijn wel aanwezig. Verder is het ook belangrijk om op te merken dat in Silicon Valley kennis is uit veel verschillende landen. Maar liefst 29% van alle succesvolle opstarters waren gestart door immigranten. 

2. Hard

Sillicon Valley heeft een harde mentaliteit. Je hebt minder geld nodig, minder mensen, en sterke deadlines om te innoveren en succesvol te zijn. Dat is in ieder geval het motto waarbij men leeft in de valley. Er is een grote kans om succesvol te worden, mede door de middelen die beschikbaar zijn in de valley, maar er is ook een grote kans dat je er meteen ‘uitgeknikkerd’ wordt.

3. Venture Capital ipv subsidies

Silicon Valley is de grootste plaats waar venture capital aanwezig is. In de Valley kom je niet alleen studenten en docenten tegen, maar ook veel investeerders. Door dit kapitaal is er een goede basis om je innovatie ook daadwerkelijk om te zetten in een product of dienst.

4. Nerds

In de valley zijn veel nerds, die het juist mogelijk maken om (technologisch) te innoveren. Door de continue ontwikkeling in technieken zijn nerds onmisbaar, en juist daarvan vind je er veel in de valley.

5. Cafe’s met WiFi

Zonder contacten ben je nergens, en ook niet in de valley. En waar kom je nu de meeste mensen tegen? In het café, en laat dit dan gecombineerd zijn met WiFi om weer de juiste ingrediënten te kunnen bieden. Zo zijn er ook veel bedrijven juist gestart in een café.

6. Passie!; No guts, no glory!

Alle mensen in de Valley hebben passie voor hun vak, en geloven in zichzelf. Mede hierdoor starten veel mensen hun bedijf in de Valley. Velen starten er meerdere tegelijkertijd, een soort van risicospreiding.

7. Informele chaos

Een goede innovatieve cultuur is belangrijk, maar dit is niet direct te bevorderen. Wel is het mogelijk om dit te stimuleren door het aantrekken van de juiste ingrediënten. Zo is het belangrijk dat er een goede arbeidsmarkt is, een plaats om mensen te ontmoeten en natuurlijk een goede infrastructuur. 

8. Grote namen

In de Valley zijn veel grote namen, en deze namen zijn niet alleen inspirerend maar tevens een grote kapitaalmotor voor de innovatives in Silicon Valley.

9. Wees je boodschap

Binnen je concept blijven is belangrijk. Menig bedrijf in de Valley gelooft hierin, bijvoorbeeld Zappos waar service excellence een obsessie is.

10. Focus

Zoals punt 6 aangeeft is passie belangrijk, maar hierbij moet men ook een goede focus hebben. Dit hebben de mensen juist in de Valley, zij weten vaak precies wat ze willen bereiken.

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren