Innovatieonderzoek.nl

Doe jij al iets met neuromarketing

Door: Stijn Driessen | 07-07-2010 09:21
extern onderzoek | 3021 x gelezen | 0 reacties>

Op MarketingFacts stond er onlangs een interessant artikel over neuromarketing. Neuromarketing is het meten en verwerken van niet beïnvloedbare reacties op feitelijke hersenactiviteit.

Makkelijker gezegd is neuromarketing het optimaliseren van processen om beter onder de aandacht te komen. Zo bestaat er neuro imaging, facial coding en  eye tracking, maar ook technieken als reactietijd, hartslag, bloeddruk of andere aspecten van het lichaam meten waarbij onbewust reactie plaatsvindt. Neuromarketing is er niet alleen voor als extra onderzoeksmethodiek, maar aan de hand van deze informatie kan er veel geoptimaliseerd worden.

Ethiek
Hoewel het meten hiervan andere methoden nodig heeft lijken ethische kwesties niet in de weg te staan volgens het onderzoek. Ondanks dat het veel macht kan geven aan de marketeer zijn velen van mening dat dit wel meevalt.

Toepassing
Zoals eerder aangegeven kan neuromarketing traditioneel onderzoeksmethoden vervangen en consumentengedrag beter voorspellen. De resultaten zijn daarnaast te implementeren om processen te optimaliseren, zoals de marketing. Wat denk jij wat neuromarketing voor jou kan betekenen? Toevallig leuke cases? Deel ze.

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren