Innovatieonderzoek.nl

Diversiteit niet altijd gunstig

Door: Stijn Driessen | 28-06-2010 08:31
extern onderzoek | 3221 x gelezen | 0 reacties>

Hoewel voor innovatie vaak gezegd wordt dat diversiteit tot betere resultaten leidt gaat dit niet op voor 15-jarige op gemengde scholen. Dit blijkt uit onderzoek van onderwijssocioloog Jaap Donkers. 

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen op gemengde scholen minder goed presteren. In plaats van dat autochtone kinderen met allochtone kinderen samen op zouden moeten trekken om het niveau gelijk te houden blijkt het tegenovergestelde het resultaat te zijn. Dit ligt volgens het onderzoek niet aan dat allochtone kinderen vaak uit lagere sociaal-economische klasse komen, maar puur de tegenovergestelde ideeën die contraproductief werken. 

Hoewel het onderzoek gebaseerd is op de onderzoekcijfers en Jaap Donkers hierom geen mening geeft aan het onderzoek is de discussie op Trouw flink losgebarsten. 

Wij hebben het echter graag over innovatie, en zien dat toch veel ideeën juist tot stand komen wanneer er diversiteit is. Niet voor niks worden hier boeken over geschreven door bijvoorbeeld Tom Kelley, met The Ten Faces of Innovation. 

Werk jij ook graag met een gevarieerd team? Deel je ervaring..

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren