Innovatieonderzoek.nl

Blijf binnen je concept

Door: Stijn Driessen | 09-06-2010 09:30
discussie | 3368 x gelezen | 0 reacties>

Smaken verschillen eenmaal, en doordat smaken verschillen bestaan er zoveel verschillende bedrijven die feitelijk hetzelfde leveren. De key to survival: blijf trouw aan je gekozen concept.

Succesvolle bedrijven weten dit maar al te goed. Kijk maar eens naar American Girl dat te allen tijde haar concept doortrekt. De belevenis moet niet alleen gecreëerd worden, maar ook gehandhaafd. Dit vraagt om vele strategische beslissingen die goed geëvalueerd dienen te worden. Immers is het makkelijker om iets kapot te maken dan te bouwen.

Ook Zappos gelooft heilig in haar concept. Het concept van 100% service exellence kan alleen bereikt worden door haar mensen, en dit vraagt om veel inspanning op HRM gebied.

Dit soort beslissingen kan soms snelle groei belemmeren, maar zorgt wel op de langere termijn voor meer winst.

Frietzaken
De laatste tijd heb ik ook frietzaken gezien die gekozen hebben voor een bepaald concept. Zo roept de ene frietzaak nog graag de bestelling op zodra deze klaar is om persoonlijker over te komen. Contact staat dan centraal. Natuurlijk zijn er ook mensen die enkel snel geholpen willen worden. Zo kwam ik laatst een andere frietzaak tegen dat met piepers mensen bediend. Zodra de bestelling klaar is, gaat je pieper trillen en lichten de lampen allemaal op. Op deze wijze wordt er snel bediend en is er veel minder 'klantvriendelijk' contact.

Voor ieder wat wils dus, hoe heb jij je concept afgestemd op je consument? En nog belangrijker, hoe bewaak je deze?

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren