Innovatieonderzoek.nl

Echte liefde in de markt

Door: Stijn Driessen | 03-06-2010 09:54
extern onderzoek | 2789 x gelezen | 0 reacties>

Vaak kunnen we veel leren van hoe mensen in sociale context met elkaar omgaan en hoe we dit kunnen doorvertalen naar de zakelijke context. Hiermee bedoel ik niet hoe we via Social Media trends kunnen spotten, maar meer hoe er met elkaar omgegaan kan worden. Zo kun je jezelf afvragen of je een klant hetzelfde benaderd als iemand in de kroeg. En wat kan hier geleerd van worden?

Marnix Bügel onderzocht dit facet namens de Rijksuniversiteit Groningen. Volgens het onderzoek bestaat echte liefde tussen een klant en het bedrijf, namelijk dat klanten dezelfde intimiteit en geborgenheid ervaren als bij een liefdesrelatie. Hierom adviseert hij dan ook om te investeren in klantenbinding. Er zit wel een verschil in de relaties, namelijk dat in persoonlijke relaties mensen gelijkheid nastreven, terwijl in een consumentenrelatie mensen op zoek zijn naar een superieure partner.

Van passie naar intimiteit
Ook in de liefde zit een zekere hiërarchie. Liefde bestaat uit drie facetten: intimiteit, gebondenheid en passie. Hoewel niet alle drie facetten terug komen in de consumentenrelatie, kunnen bedrijven wel op alle drie facetten inspelen. Geborgenheid en initimiteit komen zeker terug. Intimiteit komt vooral terug op cruciale momenten, zoals in een huwelijksrelatie. Namelijk op het begin, wanneer de klantrelatie aangegaan wordt tot op het einde, wanneer de klant overweegt de relatie te stoppen.

Hoe kan er dan intimiteit gecreëerd worden?

  • Stel de klant op gemak;
  • Zorg voor een stabiele relatie, investeer niet alleen in het begin, maar ook gedurende de relatie;
  • Zorg voor een extra investering, klanten die het gevoel hebben veel te hebben geïnvesteerd in een relatie, beëindigen deze minder snel.

Hoe zorg jij ervoor dat je intimiteit creëert met de klant? En kijk je dan vaak naar je eigen sociale relaties?

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren