Innovatieonderzoek.nl

IT-opdrachten gaan fout door slecht inzicht

Door: Stijn Driessen | 21-05-2010 10:01
extern onderzoek | 3150 x gelezen | 0 reacties>

Uit een onderzoek dat bestond uit 25 interviews en een online enquête met IT-bedrijven en hun klanten is gebleken dat IT-opdrachten vaak mislukken door de opdrachtgever zelf.

Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst 40% de mist in gaat tijdens de offerte/contractfase en daardoor slaan ze in de volgende fasen ook de plank mis. De hoofdzakelijke reden is dat managers vaak geen verstand van IT-zaken hebben en hierdoor een projectmanager aanwijzen die wel verstand heeft. Het probleem is echter dat door deze 'uitbesteding' de hoofdzakelijke doelen verloren gaan. Dit komt doordat het uitbesteed wordt lager in de organisatie, en deze missen de doelen van het management.

IT-structuren worden vaak gezien als oplossing om tot verdere innovatie te komen, indien zoiets mislukt is dit dus nadelig voor de organisatie. IT-structuren worden vaak ingezet om de klant beter te dienen, kostenbesparing, efficiënter te werk et cetera. Het is dus wel degelijk van belang om dit van te voren goed duidelijk te hebben, zodat de IT-structuur die hierop aangesloten wordt goed past bij de doelstellingen.

Lees meer opvallende resultaten op de blog van managementsite

 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren