Innovatieonderzoek.nl

Uitgever aan het woord

Door: Stijn Driessen | 12-04-2010 09:02
extern onderzoek | 2768 x gelezen | 0 reacties>

Thaesis heeft onlangs weer haar onderzoek voltooid in de uitgeversbranche met vraagstukken als 'wat doet u nu?' en 'wat doet u over twee jaar'?

In het onderzoek is onder andere gevraagd wat de respondenten onder innovatie verstaan. Een vraagstuk dat toch altijd onbeantwoord blijft met één definitie van innovatie. in dit onderzoek geeft 59% aan dat innovatie het vernieuwen van producten of diensten is. Slechts een beperkt aantal verstaat onder innovatie het aanboren van nieuwe markten of het verbeteren van productieprocessen. Erg jammer naar mijn mening, omdat dit gemiste kansen zijn.

Daarentegen gaven de respondenten aan welke drie ontwikkelingen het wel gingen maken, en welke niet. De drie die het wel gaan maken:

  1. E-books
  2. Mobiel (internet) en mobiele applicaties
  3. Printing-on-demand
Waarbij naar mijn mening toch echt wel kansen liggen om nieuwe markten aan te boren. Immers online hoeft niet hetzelfde als offline te zijn en vice versa. Ook mobiele applicaties en printing-on-demand zijn toch productieprocessen die aangepast worden.
De drie ontwikkelingen die het zeker niet worden, zijn:
  1. CD-roms
  2. Twitter
  3. Alleen print
Opvallend is dat Twitter in dit rijtje staat, aangezien toch veel uitgevers inmiddels via Twitter veel publiceren en ook onderzoek verrichten. Hoe vaak kom je de laatste tijd wel niet tegen bij een nieuwsartikel wat twitteraars er onder andere over hebben gezegd?
Het volledige rapport kun je in E-book formaat downloaden.

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren