Innovatieonderzoek.nl

Dieren innovatie

Door: Stijn Driessen | 09-04-2010 10:42
home | 4066 x gelezen | 0 reacties>

Om bepaalde dingen duidelijker te krijgen gebruiken wij vaak in de Nederlandse taal metaforen. Een metafoor is volgens de Van Dale: 'Een beeldspraak die berust op een vergelijking'. Niet voor niks dat wij dus metaforen gebruiken om zaken helderder te krijgen. Zo ook in het bedrijfsleven. In deze blog wil ik het hier meer over hebben met betrekking tot dieren.

Bij Six Fingers gebruiken wij zelf ook een metafoor, namelijk de Panda. Voor wie het verhaal nog niet kent:

Panda Six FingersDe Panda had oorspronkelijk vijf vingers net als alle andere dieren. Al die andere dieren waren concurrentie van de panda, omdat zij precies hetzelfde aten als de panda deed. Dit gelde echter niet voor één panda. Hij was geboren met zes vingers en wist in eerste instantie niet wat hij ermee aan moest. Totdat hij ontdekte dat hij met deze extra vinger bamboe kon breken en dus ook eten. Aangezien geen enkele andere concurrent bamboe kon breken en eten betrad de panda een concurrentievrije markt: zijn onderscheidend vermogen. 

 

Uit het verhaal komt naar voren dat wij, als ondernemers, altijd op zoek zijn naar zo'n zesde vinger om ons daarmee te onderscheiden van de concurrent.

Onlangs kwam ik op internet een artikel tegen met wat we kunnen leren van de dolfijn. Het gaat hierbij ook over verandermanagement, namelijk hoe beloningen en verandering met elkaar hand-in-hand gaan. Een samenvatting:

Dolfijn Six FingersEen dolfijn leert een trucje en wordt vervolgens beloond. Dit gaat verder tot op een bepaald moment waarbij de dolfijn meerdere trucjes moet leren om beloond te worden. Zodra de dolfijn dit leert past hij zijn gedrag aan. Op een begeven moment krijgt de dolfijn niks en wordt hij boos. Vervolgens bedenkt hij dat hij zichzelf een trucje moet leren alvorens hij beloond wordt. Dit deed de dolfijn, en vervolgens werd hij direct beloond. De dolfijn had dus ontdekt dat hij zelf verantwoordelijk was voor verandering.

Wat we nu precies kunnen leren? We moeten ons denken aanpassen om te kunnen veranderen. Dit wordt ook bevestigd door onderzoek, waaruit blijkt dat mensen bij 'echt iets nieuws' geen gebruik maken van bestaande patronen. 

Welke metaforen gebruik jij om zaken duidelijker te krijgen? En al iets in de praktijk kunnen zetten aan de hand van deze metaforen?

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren