Innovatieonderzoek.nl

Wat we kunnen leren van de e-mailmarketingcampagne van KLM

Door: Stijn Driessen | 24-03-2010 12:05
implementatie | 3052 x gelezen | 0 reacties>

Onlangs is de e-mailmarketingcampagne van KLM genomineerd voor de B2B Marketing & Communicatie Awards. Eerder ontving de KLM campagne al een E-mail Marketing Award (Emma) tijdens de Nationale E-mailmarketing Conferentie. Maar wat is er dan zo goed aan deze campagne?

KLM heeft natuurlijk gedurende de campagne goed onderzoek gedaan naar de doelgroep en haar belangen. Tevens heeft zij de statistieken goed bijgehouden om te bepalen waar KLM haar succes aan te danken heeft. Uit het rapport blijkt dat dit voornamelijk komt door:

  • Persoonlijke interactie;
  • Gebruik maken van de gehele distributie keten;
  • Persoonlijke voorkeuren mogelijk maken;

De campagne van KLM heet 'KLM Bluebiz life cycle 2.0'. Tijdens de campagne heeft KLM gepersonaliseerde e-mails gestuurd naar haar klanten, en deze ook gepersonaliseerd naar bijvoorbeeld verjaardagen. Daarnaast kregen de klanten steeds zelf een keuze in de mail, waardoor ze meer vrijheid konden ervaren m.b.t. hun keuze.

Klanten die inactief waren (en dus niet reageerde) werden nogmaals persoonlijk benaderd, en er zat ook een compleet vervolgtraject op met bellen en bevestigen. Dit zorgde ervoor dat er steeds meer 'awareness' ontstond. Tevens deed de gehele distributie keten mee, waardoor de interactie op de juiste plaats met de juiste boodschap was.

Bekijk hier het volledige rapport, en bekijk wat jij kan gebruiken voor jouw volgende e-mailmarketingcampagne.

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren