Innovatieonderzoek.nl

Meer doen met minder

Door: Stijn Driessen | 19-03-2010 10:31
implementatie | 3340 x gelezen | 0 reacties>

We roepen het steeds vaker: 'We moeten meer doen met minder'. Binnen organisaties wordt her en der geherstructureerd om ervoor te zorgen dat dingen sneller gebeuren, met minder middelen. Uiteraard komt hier ook enige innovatie bij kijken. Immers heeft de toename aan communicatiemiddelen natuurlijk goed bijgedragen aan snellere informatievoorziening.

Door de snellere informatievoorziening kan er weer sneller gewerkt worden en op deze wijze meer verricht worden. Niet alleen communicatiemiddelen hebben hieraan bijgedragen, maar ook tal van andere technologische innovaties die ervoor hebben gezorgd dat er meer gedaan wordt met minder middelen. Efficiëntie is niet voor niks een veel voorkomende term bij business plannen.

Niet alleen b2b wordt dit vaak geroepen, maar ook in de b2c markt gebeurd veel. Consumenten hebben namelijk ook steeds minder vrije tijd, maar willen tegelijkertijd wel optimaal gebruik kunnen maken van hun tijd. Ook gemak speelt hier een grote rol in.

In Japan hebben ze dit ook door. Bekijk eens bijvoorbeeld de Buffalo Lipstick USB. Deze USB stick is natuurlijk wel weer zo ontworpen dat deze ook nog modieus is, want niet alleen gemak speelt een rol bij de consument, maar ook 'appearance'. Ook met eten heeft Japan dit meegenomen. Zo zijn er zelfs opwarm noodles, waarbij de verpakking zo ontworpen is dat deze aantrekkelijk is om mee te nemen.

Houdt uw organisatie rekening met dit soort ontwikkelingen? 

Reacties:

Nog geen reacties

Schrijf de eerste reactie:

Het is op dit moment niet mogelijk om te reageren